Hoe gaat een hypotheekaanvraag in zijn werk?

Bij het kopen van een woning komt erg veel kijken. Het is dan ook een belangrijk en spannend moment in uw leven. U krijgt te maken met verschillende zaken zoals een hypotheekadviesgesprek, afsluitkosten, taxatiekosten en notariskosten.

 

Het hypotheekadviesgesprek

In een hypotheekadviesgesprek bespreekt u met een financieel adviseur uw mogelijkheden en wensen. Er wordt gekeken of u alleen een woning gaat kopen of met een partner. Hebben jullie beiden een inkomen? Hoe zit het met de arbeidscontracten? Zijn deze tijdelijk of permanent?

 

Naast het inkomen en uw financiële situatie in het algemeen komen ook uw persoonlijke wensen ter sprake. Wellicht wilt u juist minder gaan werken in de toekomst waardoor een bepaalde hypotheekvorm, zoals de lineaire hypotheek voor u ideaal is. In het geval u met een partner een woning gaat kopen kan de hypotheekadviseur ook rekening houden met een eventuele gezinsuitbreiding. Dit betekent dat er tijdelijk een gat ontstaat in het inkomen tijdens haar zwangerschap.

 

Wanneer de hypotheekadviseur een goed beeld heeft van uw situatie dan kan hij de mogelijkheden bekijken. Wanneer u het gesprek heeft bij een onafhankelijk hypotheekadvieskantoor, dan zullen er mogelijkheden bij verschillende geldverstrekkers naast elkaar gelegd kunnen worden.

 

 

Hypotheekrenteaftrek

Een aspect waar u rekening mee moet houden bij de hypotheekaanvraag is de hypotheekrenteaftrek. Vanaf 1 januari 2013 geldt dat bij nieuwe hypotheken alleen hypotheekvormen met maandelijkse aflossing in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek. In dat geval komen alleen de lineaire hypotheek en de annuïteitenhypotheek in aanmerking voor de fiscale aftrek. U dient er rekening mee te houden dat aan de hypotheekrenteaftrek bepaalde voorwaarden zitten. Zo moet de woning uw hoofdverblijf zijn en moet u een inkomen hebben waarover loonheffing en inkomstenbelasting wordt betaald. Het is goed om de hypotheekadviseur te vragen om u te helpen bij het invullen van de hypotheekrenteaftrek aanvraag.

 

 

Hypotheekofferte aanvraag en ondertekening

Uit de verschillende hypotheekvormen die de hypotheekadviseur aanbiedt kunt u een keuze maken. Bij de desbetreffende geldverstrekker wordt vervolgens een hypotheekofferte aanvraag ingediend. Het kan een aantal dagen duren voordat u deze offerte ontvangt. Hierin staan de voorwaarden die de geldverstrekker bij de hypothecaire lening stelt.

 

Voldoet u aan de voorwaarden en gaat u akkoord met de hypotheekofferte, dan zult u deze ondertekend moeten terugsturen. U zult tevens bewijsstukken moeten sturen zoals loonstroken, werkgeversverklaring en polisbladen van verzekeringen. De geldverstrekker zal vervolgens deze documenten keuren. Als alles in orde is dan kan de hypotheekaanvraag worden vervolgd met het onderteken van de hypotheekakte bij de notaris.

 

 

Hypotheekakte onderteken bij de notaris

In de slotfase wordt de hypotheekakte ondertekend bij de notaris. Wanneer dat is voltooid wordt de hypotheek ingeschreven bij het kadaster. Dit betekent ook dat de geldverstrekker het recht op hypotheek heeft over het pand. Dit betekent dat de geldverstrekker het pand kan verkopen wanneer u niet voldoet aan uw betalingsverplichting.

 

 

Kosten bij een hypotheekaanvraag

Bij een hypotheekaanvraag heeft u te maken met diverse kosten. In eerste instantie zult u afsluitkosten moeten betalen aan de hypotheekadviseur. Dit is de provisie die hij krijgt. Daarnaast krijgt u ook de maken met notariskosten. De woning moet getaxeerd worden. Dit betekent dat de executiewaarde van de woning wordt bepaald. Dit is voor de geldverstrekker een maatstaf om te bepalen hoeveel u maximaal kunt lenen met het huis als onderpand.