FBME Bank update

Het einde is nog steeds niet in zicht voor de problemen rondom de Federal Bank of the Middle East, FBME. De bank werd in juli 2014 onder bewind geplaatst van de Centrale Banken in landen van vestiging Tanzania en Cyprus. Sinds die tijd, alweer bijna 9 maanden geleden, lijkt er niets verandert aan de situatie. Klanten kunnen nog steeds niet bij hun geld, dagelijkse activiteiten zijn gestaakt en personeel lijkt de hele dag uit haar neus te eten.

Zoals blijkt in het uitgebreide artikel “The Downfall of FBME Bank", is er eigenlijk sprake van een situatie waarbij overheden in het ministaatje Cyprus en door gebrek aan wetgeving in Tanzania met de handen in hun haar zitten. De zaak rondom FBME is complex en lijkt te groot voor de bevoegde instanties.

 

Men zou kunnen zeggen dat Cyprus haar arrogante houding eens moet laten varen en contact op moet nemen met Europa voor assistentie. Niets is echter zoals het lijkt in Cyprus en men komt gewoon niet opdagen bij vergaderingen in het parlement waarbij de zaak besproken moet worden.

 

Op zich heeft Cyprus al uitdagingen genoeg. Nadat in 2013 Laiki Bank werd opgegeten door Bank of Cyprus en alle rekeninghouders een onvriendelijke “haircut” ontvingen, zijn er problemen met de torenhoge werkloosheid (meer dan 16%), de privatisering van de Electricity Authority en het vrijwillige faillissement van Cyprus Airways (na jaren van mismanagement en corruptie). Noord Europeanen zouden kunnen zeggen; een fijn eiland.

 

Terug naar het verhaal over FBME Bank, er zijn een aantal proefballonnetjes opgelaten. Deze proefballonnetjes hebben echter niet opgeleverd wat men graag wil; een oplossing van het probleem. De duizenden rekeninghouders van de bank zijn hier de dupe van. Want alleen klanten met een Euro rekening kunnen via een omweg beperkt geld van hun rekening afhalen.

 

Het is onduidelijk waar het heengaat met FBME. De kans is levensgroot dat de bank dit debacle niet overleefd. Niet zo heel erg vreemd natuurlijk als je ziet hoe schandalig trouwe en bonafide klanten als uitschot door de bank zijn behandeld. De klant is koning is een principe wat men bij FBME Bank en in Cyprus gewoonweg niet lijkt te begrijpen.

 

Zoals in de inleiding van dit artikel gezegd, het einde van deze slopende situatie is nog niet in zicht. Op zich is het een interessante business case, het kan immers een precedent scheppen voor de toekomst. Gezien de wankele situatie waarin vele banken en financiële instellingen zich momenteel bevinden, niet eens zo’n slecht idee.